لجمال بشرتك

الخميس، 23 ديسمبر، 2010 , Posted by engnoda at 8:25 م


عصير الجزر والعسل.. لترطيب البشرة
الجزر من الحاجات المفيدة جدا للبشرة الجافة، والمرة اللي فاتت عملنا مع بعض ماسك بالجزر المسلوق، ودلوقتي هنعمل ماسك تاني بعصير الجزر..

المكوّنات:
  • عصير جزرة متوسّطة
  • ملعقة كبيرة عسل
  • ملعقة صغيرة لبن
الطريقة:
بنخلط كل المكوّنات دي مع بعضها، ونحطها على جذور وأطراف الشعر، وممكن كمان نستخدمه للبشرة، وبنسيبه لمدة ساعة، وبعد كده بنغسل الشعر مرة تانية بالشامبو؛ لأن أي ماسك بيحتوي على بيض أو لبن لازم نغسله كويس بالشامبو.


الفازلين وجنين القمح.. نضارة وصحة للبشرة الجافة
اتكلّمنا في الحلقة اللي فاتت عن أهمية الفازلين في العناية بالبشرة الجافة، ودلوقتي هنعمل مع بعض ماسك هايل جدا لتغذية وترطيب البشرة الجافة...

المكوّنات:
  • 1/ 2 ملعقة كبيرة فازلين
  • ملعقة كبيرة عسل
  • ملعقة كبيرة جنين القمح

الطريقة:
بنسيّح الفازلين على النار، لغاية ما يبقى سايل، وبعد كده نرفعه من على النار، وبعد كده نضيف عليه العسل، وجنين القمح، ونقلّبهم كويس مع بعض علشان يمتزجوا تماما، ونصب كل المكوّنات دي في برطمان زجاجي ونشيله في الثلاجة.

وبنستخدم التركيبة دي على بشرة الوجه والجسم، بعد ما ناخد الحمام الليلي بتاعنا، وبنحطه على بشرة مبلولة، وبنسيبه لمدة ساعة أو اتنين، وبعد كده نشطفه؛ لكن أنا بافضّل إننا نسيبه على جسمنا طول الليل ونغسله تاني يوم الصبح.

ومش عايزاكم تضايقوا من قشور جنين القمح اللي هتلتصق بجسمكم؛ لأن جنين القمح بيعتبر من أهم وأفيد 10 أغذية عالمية، وله فوايد كتيرة جدا للبشرة والشعر، وبيأخر ظهور التجاعيد، وبيعطي لمعان وروقان للبشرة.

طبعا بالإضافة إلى أن الفازلين من الحاجات اللي بترطّب البشرة جدا وبتغذّيها وبتدّيها لمعة، وكمان مفيد جدا لتقوية الأظافر، وإعطائها طبقة لامعة طبيعية.


الخميرة.. للبشرة شديدة الجفاف
هنعمل مع بعض دلوقتي ماسك من الخميرة، بس عايزة أنبّه في البداية إن الماسك ده من الماسكات اللي ما ينفعش نشيلها في الثلاجة..

المكونات:
  • 1/ 2 ملعقة خميرة بيرة
  • ملعقة كبيرة عسل
  • ملعقة كبيرة لبن بودرة
  • صفار بيضة
  • ملعقة كبيرة خل تفاح

الطريقة:
بنذوّب الخميرة مع العسل، لغاية ما الخميرة تذوب تماما، وبعد كده نضيف اللبن، ونقلّب كويس جدا، وبعد كده نضيف صفار البيضة، وآخر حاجة هنضيفها هي خل التفاح.

وقبل ما بنوّزع الماسك ده على بشرتنا، بندهن البشرة الأول بطبقة خفيفة جدا من زيت السمسم، ونسيبه على البشرة لمدة 15 دقيقة، بس لازم تكون البشرة نظيفة تماما، وبعد كده نفرد الماسك على الوش كله حتى منطقة العيون، ومش هننسى طبعا منطقة الرقبة.

وبنسيب الماسك لمدة 30 دقيقة، وبعد كده نشطفه بشوية لبن، ونسيبه لمدة ربع ساعة كمان، وبعد كده نشطف الوش بمية فاترة.
نتمنّى إنها تكون عجبتكم وتستفيدوا منها..

Bookmark and Share

Currently have 0 التعليقات:

Share it

مدونه ميجا اف ام هيا مدونه شخصيه تحوى العديد من المجالات مثل ( مسلسلات عربيه وتركيه ، افلام عربى واجنبى ، افضل اهداف المباريات ، كارتون ، رومانسيات ، نكت وفكاهه ، دردشه ، اسلاميات ، نسائيات صبايا ، اخبار الحوادث )

هيثم العطار. يتم التشغيل بواسطة Blogger.
Latest News

شات ميجا اف ام

لتغير الاسم بالدردشه اضغط على اول اسم بالقائمه على يمينك

لتشغيل الشات يجيب تحميل برنامج فلاش بلاير لتحميله اضغط هنا

ينصح باستخدام متصفح فاير فوكس لتحميله اضغط هنا