عايزة تحافظى على جوزك بعدالجواز تعالى أقولك تعملى أيه

الاثنين، 10 يناير، 2011 , Posted by engnoda at 10:47 م

المفتاح الأول
اهتمي بنفسك على قد ما تقدري دي احلوت قوي

ده المفتاح الكبير والأساسي علشان حياتك تكون سعيدة وهو إنك تهتمي بنفسك وده لأن أي راجل في الدينا دايما بيحب يشوف مراته أحلى ست في الدينا علشان كده عايزينك تهتمي بنفسك وبلبسك وماكياجك حتى وأنت قاعدة في البيت، يعني من الآخر كده خليك دايما على سنجة عشرة ويا ريت كمان تحاولي تغيري من استايل لبسك باستمرار وتلبسي على أحدث موضة وتغيري تسريحة شعرك باستمرار أو حتى تغيري لون شعرك يعني من الآخر كده خليكِ امرأة متجددة باستمرار.

المفتاح الثاني
اوعي تعملي بالمعتقدات الخطأ ايوه طبعا

في معتقدات كتير خطأ زي "اغلبيه بالعيال يغلبك بالمال" أو "جوزك على ما تربيه وابنك على ما تعوديه" أو "أقرب طريق لقلب جوزك معدته".. وغيرها من المعتقدات الخطأ اوعي تنفذيها في حياتك الزوجية لأنها ممكن تدمر حياتك واعرفي إن مش لازم زي ما مامتك عاشت تعيشي لأن مامتك كان لها وقتها وعصرها وأنت ليك وقتك وعصرك اللي لازم تعيشيه بالطريقة الصح وزي ما أنت عايزاه علشان تقدري تستمتعي بحياتك.

المفتاح الثالث
أنتِ لسه صغيرة مبسوطة

اوعي تفكري إنك علشان اتجوزتي وخلفتي تبقي خلاص كبرتي ولازم تلتزمي بطريقة معينة في اللبس والكلام وطريقة معينة في الحياة وإن الحياة لازم تكون ماشية على وتيرة واحدة؛ الأكل والمطبخ والنوم...بالعكس أنت لسه صغيرة وفي عز شبابك علشان كده المفروض إنك تعيشي شبابك وحياتك وتخرجي وتتفسحي مع جوزك وأولادك وليكن حتى أيام الإجازات.
المفتاح الرابع
نظمي وقتك الوقت

أي واحدة بتشتكي إن مفيش عندها وقت علشان تهتم بنفسها وإن البيت والأطفال والشغل -لو كانت بتشتغل- واخدين كل وقتها أقول لها ماشي.. الله يكون في عونك فعلا، بس دي مش أسباب تخليكي تهملي جوزك أو تهملي نفسك لأنك لو نظمتي وقتك بطريقة معينة على حسب ظروفك هتلاقي عندك وقت تعملي فيه كل حاجة... يعني على سبيل المثال مش لازم تروحي السوق كل يوم كفاية مرة في الأسبوع تجيبي فيها طلبات البيت بالأسبوع وتحطيها في التلاجة، كمان مش لازم تقفي في المطبخ كل يوم خلي المطبخ ده يوم واحد في الأسبوع تعملي فيه كذا أكله وتحطيها في التلاجة بحيث يبقى باقي الأسبوع فاضي..

كمان ياريت تحاولي على قد ما تقدري تخلصي أي حاجة من شغل البيت قبل جوزك ما يرجع من الشغل علشان تكوني فاعدة في انتظاره بابتسامة حلوة.
المفتاح الخامس
بيتك أولى بيكي ام العريف

ولو شايفة إن الشغل واخد كل وقتك وإنك مش قادرة توفقي بين الاتنين وإن ده مأثر عليك أو على اهتمامك ببيتك ومأثر على صحتك وفي نفس الوقت مش محتاجة العائد المادي اللي بيجي من الشغل ده يبقى اقعدي في بيتك واهتمي ببيتك وجوزك لأن دول هما أهم حاجة في الدينا واوعي تفكري إن ده بيقلل من قيمتك في الحياة وإنك بكده مش هتكوني زوجة مثقفة ومش عندك أي خبرات في الحياة واعرفي إنك ممكن تثقفي نفسك حتى وأنت قاعدة في البيت من خلال القراءة والاطلاع على كل ما هو جديد.
المفتاح السادس
شوفي جوزك بيحب إيه واعمليه ايه الجمال ده

مش عيب أبدا إنك تشوفي جوزك عايز يشوفك إزاى وتحاولي تخلي شكلك زي ما جوزك عايز يعني مثلا لو بتعاني من مشكلة زيادة الوزن بعد الجواز وجوزك عايز وزنك يرجع زي ما كنت في أيام الخطوبة يبقى حاولي على قد ما تقدري ترجعي وزنك زي ما هو عايز.


و بنأكد علي كل زوجه إنك لازم تاخدي
بالك كويس وتهتمي ببيتك ومعاه تنتبهي
لنفسك ولمظهرك ولوزنك ولزوجك علشان تقدري تحافظي على حياتك الزوجية

ولا أنت ليكي رأي تاني؟! ورد جميل

مستنين نعرف آراءكم وتعليقاتكم

Bookmark and Share

Currently have 0 التعليقات:

Share it

مدونه ميجا اف ام هيا مدونه شخصيه تحوى العديد من المجالات مثل ( مسلسلات عربيه وتركيه ، افلام عربى واجنبى ، افضل اهداف المباريات ، كارتون ، رومانسيات ، نكت وفكاهه ، دردشه ، اسلاميات ، نسائيات صبايا ، اخبار الحوادث )

هيثم العطار. يتم التشغيل بواسطة Blogger.
Latest News

شات ميجا اف ام

لتغير الاسم بالدردشه اضغط على اول اسم بالقائمه على يمينك

لتشغيل الشات يجيب تحميل برنامج فلاش بلاير لتحميله اضغط هنا

ينصح باستخدام متصفح فاير فوكس لتحميله اضغط هنا